XVI Konferencja Etyki Mediów pt. Bezinteresowność w mediach - interesowne media/Disinterestedness in Media – Self-Goals Oriented Media
W dniach 18-19 maja 2022 odbędzie się XVI Konferencja Etyki Mediów pt. Bezinteresowność w mediach - interesowne media/Disinterestedness in Media – Self-Goals Oriented Media.
To cykliczne wydarzenie jest organizowane przez Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Konferencja gromadzi wybitnych naukowców z wielu polskich i zagranicznych ośrodków uniwersyteckich oraz praktyków dziennikarstwa wokół najważniejszych zagadnień związanych z aksjologią komunikacji i mediów.
Obrady będą się odbywały stacjonarnie w Bibliotece Głównej UPJPII przy ul. Bobrzyńskiego 10 w Krakowie.
Szczegóły znajdą Państwo na stronie etykamediow.pl
transmisja jp2tv dzień pierwszy: https://www.youtube.com/watch?v=IVI45CiconA
transmisja jp2tv dzień drugi: https://www.youtube.com/watch?v=fWXpYHwf8s4
Serdecznie zapraszamy do twórczego udziału w Konferencji.
Przewodniczący Konferencji:
ks. prof. dr hab. Michał Drożdż
Zastępca Przewodniczącego i Sekretarz Konferencji:
dr Katarzyna Drąg
Opis tematyki:
Współczesne media posiadają ogromny potencjał oddziaływania na ludzi w wymiarze indywidualnym i społecznym. Skala i jakość tego oddziaływania zależy od przekazywanych przez nie wartości oraz od jakości i wartości samych mediów. Dlatego postrzeganie mediów i całej przestrzeni komunikacji społecznej przez pryzmat wartości jest nie tylko naukowo-badawczą powinnością, ale stanowi konieczność dla naprawy i poprawy jakości współczesnej mediosfery, szczególnie po to, by media nie przyczyniały się do hamowania rozwoju społeczności i szkodzenia integralnemu dobru człowieka.
Jedną z ważnych wartości w mediach jest bezinteresowność. Szkoda, że ta wartość w przestrzeni mediów i komunikacji społecznej bywa coraz częściej ironizowana, marginalizowana czy wręcz z niej eliminowana. Brak poważnego traktowania bezinteresowności pozbawia świat mediów najbardziej ludzkiego wymiaru. Bezinteresowność bowiem odsłania w mediach coraz częściej zapoznawane postawy i działania, takie jak: wzajemne obdarowanie, szlachetne intencje i motywacje przekazu, powołanie i misję dziennikarską, priorytet dobra odbiorcy, nieinteresowną afirmację osób obecnych w mediosferze. Bez uwzględnienia człowieka zdolnego do bezinteresowności nie można w ogóle mówić o ludzkim charakterze procesów komunikacji społecznej.
Współczesna komunikacja medialna funkcjonuje w różnego typu uwarunkowaniach społeczno-ekonomicznych, w których elementy komercji i ideologii stają się coraz bardziej jednym z głównych wyznaczników jej charakteru i jakości, czyniąc z mediów narzędzia interesownych: komercyjnych, politycznych i ideologicznych działań. Badawcza konfrontacja analiz bezinteresowności jako koniecznej wartości w mediach z analizą tendencji interesownych działań medialnych wydaje się być interesującą badawczo i poznawczo powinnością.
W czasie tegorocznej XVI Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie, Bezinteresowność w mediach – interesowne media (Disinterestedness in Media – Self-Goals Oriented Media), w dniach 18-19 maja 2022 roku, będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:
- potrzeba bezinteresowności w interesownym świecie,
- bezinteresowność jako wartość w komunikowaniu interpersonalnym i komunikacji społecznej,
- etyczna troska o zasadę: media dla człowieka, a nie człowiek dla mediów,
- priorytet dobra odbiorcy jako wyznacznik bezinteresowności,
- bezinteresowność w postrzeganiu dziennikarstwa jako misji i zawodu zaufania publicznego,
- etyczna konieczność nieinteresownej afirmacji osób obecnych w mediosferze,
- pytania o możliwość bezinteresownych mediów,
- media jako narzędzia interesownych komercyjnych, politycznych i ideologicznych działań,
- intencje i motywacje przekazu w social media,
- pytanie o jakość działań influencerów - bezinteresowność porad czy interesowność komercyjna,
- bezinteresowność czy interesowność w języku mediów,
- interesowność w sieci algorytmów i sztucznej inteligencji,
- interesowna natura reklamy – granice perswazji dla dobra człowieka,
- interesowna komercjalizacja i marketing wartości w reklamie i public relations,
- interesowność działań public relations – z dylematami etycznymi czy bez nich,
- opinia publiczna – bezinteresowność badań i interesowność kształtowania,
- pytania o jakość interesowności odbiorców mediów,
- interesowność jako wartość w zarządzaniu mediami.
Projekt dofinansowany przez Miasto Kraków w ramach programu Krakowskie Konferencje Naukowe.